torsdag 2 juli 2009

Teknik

Det står en propeller här hemma hos mej sen många år. Den har använts som vind-källa i grovköket, när mina nyss rengjorda textilier hängt för torkning och även sommartid till att vispa runt den alltför varma rumsluften i syfte att ev förhöja livslusten trots det tropiska klimatet.

När den kom i förpackningen så var den helt omonterad, förmodligen för att få plats i embalaget ö h t. Varianten hade väl varit att man tagit en större låda, men det har väl med företags-ekonomiska avväganden att göra.

"Karl", som man är så byggde jag väl snabbt upp den till att föreställa den bordsfläkt den var ämnad som, vid konstruktion och tillverkning. Själva rotorn sitter på en axel och har en stopp-grunka i navet. Minns att jag hade rätt stora problem med att få den att fastna. Efter ett antal försök så lyckades jag ändå snäppa den någorlunda på plats, i a f så att den inte ramlade av . Dessutom har den ett skyddsgaller så att man slipper komma åt de roterande bladen av misstag.

Man vänjer sig vid vissa ljud. Sen att den nyss inköpta prylen väsnades ungefär som då man kör ett par nävar is i en mixer, var nåt jag bara accepterade. Den var ju ändå rätt billig som investering. Detta såg jag inte som nåt anmärkningsvärt alls. Möjligen var vingarna inte balanserade eller kanske lite skeva så att de skavde mot nån annan del av apparaten.

Nu härom dagen så råkade jag komma åt skyddsgallret så att det ramlade av. Därför passade jag på att undersöka mysteriet med det rasslande (o)ljudet. Började med att försöka gänga av navmuttern men upptäckte att ju mer jag vred, desto hårdare satt den. Den var helt enkelt gängad åt-fel-håll. Efter 2 - 3 varv så satt den som klistrad mot rotorbladen.

Redan vid första provstarten av fläkten så registrerade jag hur ljudnivån sjunkit markant. Hela problemet hade helt enkelt varit att muttern bara suttit i första gäng-varvet då jag monterade ihop den.

Nu har jag en mekanisk AC som inte hörs mer än den i en bil av senaste årsmodell. Det vore väl synd att inte klaga, men det är ändå skönt när varje förändring blir till det bättre.

Christer
Blogg-master

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar