onsdag 8 juli 2009

Tiden

Som datorägare så delar man lätt in tiden mellan "inte vid tangentbordet" och "vanlig tid". På engelska så använde man tidigare förkortningen I R L (In Real Life) men jag tror att det som gäller idag är A F K (Away From Keyboard). Vad man på engelska kallar den tid man "sitter vid" är jag lite osäker på.

I en rolig scen ur en amerikansk komedi-serie så sitter data-nörden vid datorn med head-setet på skallen och varje gång han blir tilltalad av grann-kvinnan som tittat in, så säger han (irriterat) just detta "A F K" och tar av sig lurarna. Hon frågar vad det betyder och när han förklarar att det betyder just "away from keyboard", så svarar hon "Oh, I see". Då frågar han "O I C was a new one, but what does it stand for?" Det är inte alltid lätt att ha koll på båda världarna samtidigt. (LOL)

Då det gäller "min" tid framför bildskärmen, så ska den fördelas mellan att betala räkningar på Internetbanken, sköta korrespondansen av email, lära mej att rita i Flash och samtidigt ge instruktioner på språket Actionscript, knåpa ihop nån meningsfull kod i Javascript och DHTML, försöka underhålla mina sociala antaganden via chatt-programmen Live Messenger, ICQ och Skype, underhålla mej själv med diverse Online-spel, besöka andras egna hemsidor, men även slö-surfa lite allmänt bland utbudet av sidor på webben o s v. Sen bör det gärna finnas lite tid över till att t ex ta mitt ansvar att driva den här bloggen. Måste den egna hemsidan uppdateras också? Ja du vet ju själv hur vi har det, vi nördar.

Nu finns det ett place på nätet som kallar sig för Facebook. Som ansvarstagande vuxen, så måste man ju självklart kontrollera vad "ungdomarna har för sig" då dom är inne på webben. Därför stövlade jag intet ont anande in och reggade mej vid denna portal. På 80-talet så skrevs det en bok som heter "Momo, en kamp om tiden". Den spelades viss upp även som teater bl a på Angeredsteatern här i Göteborg.

Nu varken läste jag boken eller såg föreställningen, men i där, så förekommer det visst ett slags typer som kallas tids-tjuvar. Här har vi en virtuell version av detta fenomen. Självklart så är det frivilligt att logga in på Facebook och "jag kan sluta när jag vill", men nån borde ta tag i detta problemet, som likt en cancer-svulst, glufsar i sig all ens datatid. Om jag inte får ur mej nåt inlägg här under ett antal dagar, så beror det antagligen på att jag förlorat kampen mot detta monster.

Då det gäller förkortningar så finns det en som lyder YCDBSOYA (you can´t do business, sitting on your ass). Nu arbetar jag som spårvagnsförare på dagarna och förstår då rakt inte vad man försöker säga med detta påståendet.

Christer
Blogg-master

3 kommentarer:

  1. Ja ska man hinna med allt detta så hinner man ju knappt sova längre :-/ Tänk va mycket man fick gjort då man inte hade nån dator :-)

    SvaraRadera
  2. Vad gör tidstjuvarna av all tid de stjäl? För att deras verksamhet skall kunna fungera måste ju bytet langas vidare någonstans, troligen mot en själig ersättning till en tidsbehövande. Var i livet hittar jag dessa tidslangare?

    SvaraRadera
  3. Ska kolla upp den serien direkt jag kommer hem, tack för tipset på vagnen idag. =)

    SvaraRadera